dimecres, 30 de desembre del 2009

METÀFORES ORDENADOR

Hola a tots,

Tot seguit, explicaré l'associació de cadascuna de les experiències fetes a classe amb les metàfores de l'aprenentatge amb ordinador d’en Charles Crook.


La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor.

Aquesta metàfora que tracte de que l'ordinador és capaç de mantenir una interacció amb el nen i, que ell pot aprendre sense l'ajuda del mestre, l’associo amb l’exercici que vam fer d’activitats d’aprenentatge que se’ns presenta des de la web www.clic.xetc.cat. Doncs el procés ensenyament-aprenentatge és el següent: l'ordinador dóna una informació que s’ha d'aprendre i, després, et fa una sèrie d'exercicis per tal d’avaluar-los i que els puguis autocorregir (l'ordinador inicia, l'alumne respon i l'ordinador avalua; a continuació l'ordinador inicia un nou cicle). Vam probar exercicis d’utillatge químic.


La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne.

Aquesta metàfora diu que l’alumne construeix idees a partir de la seva activitat exploratòria en un ambient d'aprenentatge per descoberta, on ell és necessàriament reflexiu i actiu; és ell qui "ensenya" donant instruccions a l'ordinador per indicar-li les tasques que ha de fer.

En aquest cas, el mestre (ordinador) quedaria a segon pla. Es presenta un model de mestre com a guia en l’aprenentatge de l’alumne per tal de seguir el procés de treball del nen.

Aquesta metàfora la vincularia el Winlogo. Programa on surt una tortuga que li hem de donar ordres, aleshores es mou. Però per poder donar les ordres hem d’aprendre a saber donar-les, perquè es mogui i faci el que li demanes, com per exemple fer una línia recta (avança 60), etc. Hi han diferents finestres que són: gràfics (món de les tortugues), texts (zona en la que logo escriu els missatges), treballs (zona en el que l'usuari escriu els missatges), formes, traçat i variable. És un programa molt utilitzat en l'educació perquè és molt senzill i fàcil d'aprendre.


La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador.

Aquest metàfora ens mostra un aprenentatge per descoberta semblant al que es produeix en els micromons de Papert però d'una forma molt més acotada, ja que són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous.
L'exemple de la metàfora de l'ordinador com a simulador és el joc de el Play Crayon Phisics Deluxe. És un trencaclosques de física, on es pot experimentar com seria si els dibuixos que apareixen es transformessin màgicament en objectes reals. Tracta de resoldre els puzles amb una visió artística i l'ús creatiu de la física. Crec que pot ser un programa molt útil a les escoles per aprendre d'una manera divertida més coses sobre la física, a més de fer-ho d'una manera molt interactiva.


La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina.

En aquest cas no hi ha cap aprenentatge, sinó que l'ordinador, com qualsevol eina, et facilita determinades coses. Permet als infants que tinguin possibilitats d'experimentar amb diverses aplicacions com: esborrar, dibuixar, classificar, pintar, escriure, etc.
Aquesta metàfora l'associaré amb l'exercici de dictat que vam fer mitjançant el programa Word, on jugant amb aquest eina fèiem una activitat de corregir l'ortografia.


Aquest exercici m'ha fet veure l'ampli ventall d'activitats que poden fer en un futur als nostres alumnes mitjançant l'ús de l'ordenador. Hem d'aprofitar l'aprenentatge dintre de les TIC i saber triar la més adient per a cada moment.

Fins la propera

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada